Jak vybrat správný objektiv.
Nejprve se podíváme na objektivy z hlediska použití velmi obecně.
Za prvé bych si měl rozmyslet co bude hlavním tématem, který budu fotografovat. Jestli budu používat pevná ohniska či objektivy typu zoom.
Pokud budu například fotografovat květiny, broučky, pestíky, blizny a podobně,určitě bych se měl zajímat o takzvané makroobjektivy. Jsou to objektivy, které umí velké zvětšení (přiblížení) fotografického objektu. Například firma Canon nabízí hned několik objektivů například s ohniskem 100mm, 60mm a 50mm.
Jestliže chceme fotit převážně makro, ale objektiv využít i pro jiné účely, volbou bude některý standartní objektiv, který svými vlastnostmi podporuje makro režim. Opět zmíním Canon, jehož dnes nejlevnější setový objektiv EF-S 18- 55 3,5-5,6 ISII nabízí možnost makro režimu, tedy snímání ze vzdálenosti 25cm od fotografického motivu a tím umožní fotografovat téměř v poměru 1:1. Když se budeme chtít opravdu vážně věnovat makrofotografii, jistě si pořídíme i takzvaný mezikroužek. Je to vlastně tubus, který se vloží mezi objektiv a fotoaparát, tím dosáhneme většího poměru zvětšení a menší hloubky ostrosti. Tyto mezikroužky se vyrábějí v několika rozměrech, obvykle 15 a 25mm, možno koupit i v sadách po třech kusech, které lze spojovat i používat jednotlivě. Takto můžeme téměř z jakéhokoliv objektivu vytvořit makroobjektiv.
Bude-li našim hlavním tématem Krajina, určitě bychom měli volit mezi širokoúhlými objektivy. Jsou to objektivy s krátkou ohniskovou vzdáleností (velkým úhlem zobrazení). Extrémem v této oblasti jsou tzv. rybí oka. Jde o objektivy, které umí vykreslit výhled se 180°zorným ůhlem, takže vidíme kruh ve kterém se zobrazuje vše kolem nás, od nohou po mraky a od levé paže k pravé. Tyto objektivy mají ohniskovou vzdálenost 8-15mm.
Běžně používané oběktivy pro krajinářské účely jsou objektivy s ohniskovou vzdáleností 17-40mm pro full frame, pro DSLR zrcadlovky s čipem APS-C, případně APS-H jsou to objektivy s ohniskem 10-22mm. Je nutné ohnisko násobit tzv. crop faktorem, který je u APS-C 1,6x a u APS-H 1,3x. Většina běžně využívaných zrcadlovek má právě APS-C čip. Takže zpět k objektivům. Tyto širokáče mají vyprávěcí charakter a do snímku zahrnou velké množství detailů. Pozor! S těmito objektivy nefo'tte zvířata a portréty, ani zvířátka ani lidé by vám jistě za takové fotografie nepoděkovali:-) I když po získání náležitých zkušeností jde i toto, například Kdysi můj vzor Brian Peterson je i takto využíval, ale o tom v některém z dalších seriálů.
Pokud budete chtít velmi univerzální objektiv, který bude vyhovovat většině běžných situací, bude dobrou volbou rozsah 17-55, případně 17-85, pro full frame 24_70, případně 24-105. S tímto rozsahem budeme moci fotit jak přírodu, památky, street foto, hrající si děti na dovolené, běžnou reportážní fotografii a částečně i portrét. Bývá často označován jako základní a poměrně často bývá nabízen i v setu s novým fotoaparátem, hlavně Nikon a Canon ta často nabízí, hlavně u amatérských zrcadlovek. Myslím, že bez dobrého zákla'dáku se neobejde žádný fotograf.
Pro portrétní fotografii se používají delší ohniska 70-150mm. Pro tento účel jsou nejvhodnější objektivy s pevným ohniskem. Nejpoužívanější bývá objektiv 100mm. Mají špičkovou kresbu, ostrost a příjemně rozostřené pozadí takzvaný bokeh. Pokud budete chtít trochu univerzálnější objektiv budeme hovořit o středním ohnisku či krátkém telezoomu, například od Sigmy 50-150. U těchto objektivů je trochu měkší kresba, ale pro běžné použití naprosto postačují.
Pro fotografování zvířat v přírodě, sportu a podobně by vám předchozí objektivy zcela jistě nevyhovovali, je nutné použít delší ohnisko takzvané teleobjektivy. Nejpoužívanější bývá rozsah 70-200mm a 70-300mm ale i delších například 150-500. Je možné běžná ohniska 70-200 také prodloužit pomocí EXTENDERU, který ohniskovou vzdálenost prodlouží 1,4x nebo až 2x, takže dostaneme ohnisko 140-400. Je to sice na úkor světelnosti objektivu, ale zízkáme opravdu velké přiblížení. Teleobjektivy je možné použít i při focení portrétů, velkou výhodou je přirozené rozostření pozadí, již zmíněný bokeh. Na rozdíl od širokoúhlých objektivů, které mají vyprávěcí povahu, je teleobjektiv hlavně o detailech, výřezech, a podobně. Jeho zajímavá vlastnost je snižování pocitu prostoru. Například, když budete fotit kostel a zaním bude stát vzdálená hora, budete mít pocit, jako by stála kousek za ním.
Dalším kritériem pro výběr bude kvalita objektivu. Kvalita se liší, optickou kvalitou, mechanickým zpracováním, světelností atd. Levnější objektivy (základní) jsou většinou z plastu, čočky bývají skleněné, ale někdy i plastové. Objektivy mají obvykle nižší světelnost 1:3,5-5-6 i více. Neobsahují UD členy ani jiné prvky vylepšující optickou kvalitu. Jsou vhodné pro široké spektrum fotografů, kteří fotí rekreačně pro zábavu, občas a tak.
Střední třída objektivů bývá již z části z kovu, obsahuje skleněné čočky, již může mít i UD členy. Jsou robustnější, vydrží hrubší zacházení, mají o něco lepší optické vlastnosti a rychlé ostřící ultrasonické motory u Canon USM u SIGMA HSM a pod. Někdy mikroUSM, což je levnější varianta pravých Ulta Sonic Motorů, nelze ovšem zasahovat do ostření manuálně v reálném čase. Co se týka světelnosti, je o malinko lepší než u základních objektivů, ale zázraky zde také nečekejte, výjimkou jsou pevná skla u kterých bývá světelnost 1:1,á-2,8.
Profi třída - ano zde jož mluvíme o objektivech zhotovených z kovu a skla. jejich zpracování je zcela podřízeno profesionálnímu nasazení, jsou utěsněny proti prachu a vlhku, mají kvalitní Ring USM motory s možností FTM,(kdykoli manuálně zasáhnout do ostření.). Objektivy v této třídě (mluvím stále o zoomech) mají vězšinou stálou světelnost 1:4 nebo 1:2,8 to znamená, že se při zoomování nemění. Přední člen objektivu se neotáčí, takže je možné používat bez problému polarizační filtry. Samozřejmě i u těchto objektivů jsou rozdíly v optické kvalitě a světelnosti. Jsou určeny pro profesionály, ale i pro nadšené amatéry, kteří chtějí kvalitu bez kompromisu. Né nadarmo je tato třída napříkld u Canonu označena písmenem L Luxury.
Tolik v krátkosti o základním rozdělením objektivů. V některém z následujících dílů si řekneme více o světelnosti a hloubce ostrosti. Dobré světlo a krásný víkend!
Pro www.fotomedek.cz napsal Jan Medek